Co to Streetwear? Artykuł

    Streetwear nigdy nie ograniczał człowieka, od zawsze był przeciwieństwem ograniczeń. Od samego początku tej mody szukano czegoś, co wyróżni Cię z tłumu. Właśnie na tym to polega – na swojej niepowtarzalności, unikatowości i zaznaczeniu jedynego w swoim rodzaju charakteru.

    Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

    • Czym konkretnie jest Streetwear
    • Skąd jego popularność
    • Jak się ubierać w stylu Streetwear
    • Jak na nim zarabiać

    Czym jest moda uliczna?

    Co to streetwear? Street, czyli ulica. Wear, czyli odzież. Najprościej powiedzieć, że jest to moda uliczna mająca swój początek już w latach 80′ w Nowym Jorku. Od samego początku streetwear koncentrował się na wygodzie i unikatowym, swobodnym stylu. Na wyrażaniu siebie.

    Najszybciej moda uliczna kojarzy nam się z kulturą hip-hop, gdzie artyści prowokowali innych swoimi zbyt luźnymi ubraniami, niecodziennym ubiorem pełnym kolorów, napisów i nadmiarem energii. Decydując się, by wejść w świat streetwearu, odrzucasz wszystko co znormalizowane, zaakceptowane przez społeczeństwo. Tutaj pokazujesz siebie i odrzucasz wszystkie aktualne trendy na rzecz wyrażenia swojego „ja”.

    Streetwear zaczerpnął swoją inspirację z połączenia hip-hopu, punku i skateboardu.  Moda ta sprawia, że ludzie odwracają głowy za Twoją osobą i twoim sposobem ubioru. Ulica wciąż ewoluuje, znajduje nowe style, nowe połączenia i inspiracje; połączeń bluz, t-shirtów, butów i spodni jest nieskończenie wiele, jeżeli tylko wiesz, jak ich szukać.

    Kolejka pod punktem streetwearowej marki Supreme. Źródło: hypebeast.com
    Kolejka pod punktem streetwearowej marki Supreme. Źródło: hypebeast.com

    Skąd popularność mody ulicznej?

    Streetwear, jak zostało wcześniej wspomniane, wywodzi się z różnych subkultur, opierających się na wyrażaniu siebie. Lata 70′ w modzie ulicznej można opisać jako buntownicze, wychodzące poza granice ówczesnego smaku, przyjętych norm. Styl ubioru i bycia dał wszystkim grupom wiekowym pole do popisu i buntu przeciw szarości i nudzie w świecie mody.

    Streetwear, kojarzony z hip-hopem, skateboardem, surfingiem czy windsurfingiem, zapisał się na kartach mody jako pełen luźnych, wygodnych ubrań.

    Wkrótce jednak streetwear stał się częścią życia ludzi, którzy całym sercem pokochali wyrażanie siebie. Postanowili dodać do tego wygodne i do tego świetnie wyglądające outfity.

    Społeczeństwo i światowe marki, pokroju Nike, Fendi, Adidas, podchwyciły aktualne zainteresowanie ludzi i wykorzystali to. Rynek zalały kolekcje powiązane ze streetwearem, tym samym zwiększając jego popularność.

    Jak ubierać się w stylu streetwear?

    Najprościej powiedzieć, że dowolnie. Styl ten jednak cechuje się oversize ubraniami, bluzami i koszulkami z wyróżniającymi się nadrukami i drogimi trampkami, często nazywanymi też sneakersami.

    Moda uliczna jest dla każdego, kto chce zwrócić wzrok na ulicy, kto kocha się wyróżniać i czuć się swobodnie. Tym stylem należy się bawić, pokazać całego siebie. Streetwear nie ma określonych zasad, od zawsze łączył ludzi o otwartych głowach i pełnych pomysłów. Po to, by zainspirować innych do wyrażania swojej osoby – ubrania też mają charakter.

    Ubierając się w tym stylu, nawiązujemy do mody lat 80′ – luźne bluzy z kapturem lub bez, buty, przykładowo jordany czy nike. Często z luźno zwisającymi sznurówkami lub związanymi do środka. Obszerne t-shirty z oryginalnymi, dużymi kolorowymi napisami lub basicowe, bez żadnego nadruku.

    Co najlepsze, płeć w stylu streetwear nie ma żadnego znaczenia. Większość ubrań nie ma nacechowania na męskie lub damskie ubrania, wręcz przeciwnie. Bliżej im do określania się jako unisex, co jest dużym krokiem dla komfortu obu stron.

    styl streetwear
    Luźny, uliczny styl.

    Dlaczego streetwear?

    By wyrazić siebie, swój charakter i zajawę. Moda ta jest na tyle gibka w swoim istnieniu, że możesz używać jej do codziennych wyjść z przyjaciółmi na miasto, na koncerty lub pokazy. Często na ulicy widzimy hip-hopowców ubranych właśnie w najbardziej niekonwencjonalny sposób.

    Streetwear jest idealny do sportów bardziej ekstremalnych, takich jak skateboard, jazda wyczynowa na hulajnodze. Dzięki swoim luźnym i obszernym krojom ubrań, oraz wygodnym sneakersom, zapewniasz sobie swobodę ruchów, komfort i przyjemność z aktualnego zajęcia.

    The form you have selected does not exist.

    Słowniczek streetwearowca

    Warto znać również najpopularniejsze słowa padające w kulturze i modzie streetwearowca – osoby ubierającej się właśnie w tym stylu i popierającą wyrażanie siebie przez ubrania. Zacznijmy może od pojęć zakupowych, które pojawiają się na grupkach na Facebook.

    Znając chociaż część tych pojęć, z pewnością łatwiej będzie się obracać w środowisku streetwearu, a co za tym idzie, być może poznać wiele wartościowych osób i dowiedzieć się jeszcze więcej o całej idei tego rozwijającego się świata.

    slownik
    Streetwear to również slang!

    WTB

    WTB oznacza want to buy – chęć zakupu itemka. Zamieszczasz post z nagłówkiem WTB [nazwa przedmiotu, który cię interesuje] i cierpliwie czekasz na odzew ze strony członków grupy. Przeciwnym do WTB pojęciem jest WTS.

    WTS

    WTS – want to sell. Chęć sprzedaży, podpisując w ten sposób swój post wyrażasz propozycje sprzedania na przykład butów, które po zakupie okazały się zbyt małe.

    Drop

    Ważnym pojęciem jest również drop. Często, obracając się w środowisku streetwear usłyszysz to pojęcie, oznaczające dosłownie zrzut. Wiele butów, bluz czy koszulek jest produkowane w małym nakładzie i tym samym stają się one cenniejsze od reszty. Wielokrotnie usłyszymy pojęcie wydropiłem ostatnio buty marki X – w ten sposób wiemy, że naszemu rozmówcy udało się zakupić limitowany towar, który później może odsprzedać.

    ASAP

    Ważnym pojęciem jest również ASAP – kojarzące się z amerykańskim kolektywem raperów, w rozwinięciu oznacza jednak as soon as possible. Zwrot ten może być używany w trakcie poszukiwań naszego wymarzonego t-shirtu lub przy jak najszybszej sprzedaży danej rzeczy.

    Pisząc ASAP, informujemy nabywcę lub sprzedawcę o jak najkrótszym czasie oczekiwania na sprzedaż, bądź zakup.

    BUMP

    BUMP – bring up my post – dzięki temu pojęciu podbijemy nasz post na grupie i tym samym zwrócimy uwagę potencjalnych interesantów. Algorytm Facebooka wymaga jednak czteroliterowych komentarzy, więc „bump” powinien zadziałać idealnie.

    Sneakers

    Kilkukrotnie pojawiło się już słowo sneakersy – jest to nic innego niż obuwie sportowe, trampki.

    OG

    OG jest skrótem od original czyli oryginalny. Jest to pierwsze, oryginalne wykonanie danego modelu, na przykład koszulki, butów czy bluzy.

    ID

    Kupując coś na grupach lub podczas rozmowy możemy spotkać się z pojęciem ID – używamy go, gdy nie znamy dokładnej nazwy produktu, więc szukamy go po identyfikatorze – czyli numerze, kodzie lub nazwy przedmiotu.

    Fituje

    W codziennej konwersacji spotkamy się również ze słowem „fituje” – jest to zapożyczenie z angielskiego, oznaczające pasować. Używamy go, gdy coś pasuje do naszej stylizacji – na przykład buty lub jakieś akcesoria, takie jak bandana, słuchawki i im podobne.

    Legit

    Jeżeli coś jest legitne – bądź skrótowo pisane „L” – również zapożyczone z angielskiego, znaczy to że coś jest prawdziwe i zakupione od zaufanego sprzedawcy, przykładowo z oryginalnego sklepu.

    Co znaczy hype?

    Ważnym pojęciem jest również hype – zajawa, spore zainteresowanie na dany przedmiot lub aktualną sytuację, która zwraca uwagę wielu osób i podbija sprzedaż, np. butów.

    Pojęcie często używane właśnie w streetwearowym świecie jak i wśród młodzieży. Jest oczywiście zapożyczeniem z angielskiego, dosłownie oznaczającym podekscytowanie. Często używane jest, by odnieść się do poruszenia i zainteresowania wywołanego przez zapowiedź nowej kolekcji lub nadchodzące interesujące wydarzenie. Poprzedzone jest promocją na wszelkich platformach społecznościowych, plakatach i mediach, by podtrzymać zainteresowanie.

    hypebeast
    Hypebeast

    Hype kroczy z modą

    Hype w świecie mody pojawia się również na dany styl, przykładowo na popularne teraz Y2K. Nieustanny hype jest również na Jordany czy oversizowe koszulki z minimalistycznymi wzorami. W 2015 roku na rynek zawitała marka Anti Social Social Club, założona przez Neeka Lurka. Wybuch zainteresowania marką zaskoczył samego twórcę. ASSC przez długi czas obracało się wśród streetwearu. Zostało jednak wyparte przez bardziej minimalistyczne bluzy oraz przez bieg czasu.

    Pojęcie „hype” może być używane pod każdym względem. Wielu artystów hype’uje swoje numery lub albumy. Twórcy internetowi również opierają swoje treści na aktualnym zainteresowaniu publiki.

    Jak zarabiać na streetwearze?

    Temat zarobków w streetwearze jest niemalże jak niekończąca się historia. Rozpoczynając od resellerów, idąc przez customy, aż do limitowanych edycji butów czy bluz.

    zarobki w streetwear
    Streetwear daje wiele szans na zarobek $$$

    Reselling

    Resellerzy bytują na facebookowych grupach powiązanych ze streetwearem bądź daną częścią odzieży, która przynosi im najwięcej zysku. Opierają się na dropach, losowaniach czy własnych zakupach zza granicy lub od zaufanego sprzedawcy. Dla tych sprzedawców liczy się tylko zysk.

    W przypadku nowych dostaw butów w sklepach stacjonarnych, reseller wykupuje buty o najbardziej pożądanych rozmiarach i odsprzedaje za wyższą cenę. Oczywiście, ci sprzedawcy wiedzą co robią i jak najwięcej na tym zyskać; zdarza się, że w komentarzach pod postem, potencjalni nabywcy sami przebijają swoje ceny, by zyskać wymarzoną odzież.

    Customy

    Szerokie pole do popisu w streetwearze mają również osoby z drygiem artystycznym, które wiedzą, jak poruszać pędzlem, by ze zwykłego buta, bluzy, koszulki czy kurtki, stworzyć limitowane dzieło sztuki.

    Customowa kurtka
    Customowa kurtka PRO8L3M. Foto/Custom: Tatsiana Kazachonak

    Wkładają w to swoje serce i umiejętności, tworząc minimalistyczne obrazki na butach czy większe, jeszcze bardziej dopracowane obrazy na ubraniach. Ceny takiej robótki ręcznej potrafią osiągać niebotyczne sumy i wielu popularnych artystów sięga właśnie po customowane specjalnie pod ich upodobania części garderoby.

    Customowe ubrania zyskują na wartości przez swoją unikatowość i niepowtarzalność. Nie da się dwa razy zrobić takiej samej kreski lub dwukrotnie przekazać tej samej wizji na materiale, który poddaje się naszym wyobrażeniom. Ceny są adekwatne do swojej jakości i czasu pracy, jaką wykonuje dla nas artysta. Czasami możemy również spotkać się z ofertą dopłacenia za to, by nasz wybrany artysta sam zamówił wybraną przez nas kurtkę czy buty.

    Limitowane dropy

    Limitowane dropy w streetwearze cieszą się niemałym zainteresowaniem, właśnie ze względu na ich unikatowość i możliwością odsprzedania ich za wyższą cenę, gdy dany rozmiar będzie poszukiwany bardziej, niż inne.

    Dropy, dosłownie zrzuty, cechują się określonym nakładem, z którym się pojawiają, co zwiększa ich wartość rynkową.

    Stało się to szczególnie popularne wśród resellerów nastawionych zwykle na dropy limitowanych butów Nike, Off-White, Adidas i im podobnych. Zwykle powiązane jest to z nerwowym odświeżaniem stron, czekaniem na wyniki i informacje, czy w ogóle dostało się dostęp do losowania.

    Popularną aplikacją do brania udziałów w losowaniach jest oficjalna aplikacja od Nike – SNKRS, dostępna na iOS i Android. Wiele itemków od wielu marek.

    Podoba Ci się styl uliczny? Znasz jakieś marki streetwear? A może kojarzysz polskie marki z tej branży? Podziel się w komentarzu! Zapraszam do odwiedzenia sklepu Highwave.

    W kolejnym artykule opowiemy sobie co nie co o modzie Y2K.

    Dodaj komentarz